Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۵ خرداد
۱۴۰۳

17. ذي‌القعده 1445


25. می 2024






روش تألیف
تالیفات استاد - کتاب از خود رسته

روش تألیف

گروهی که به تحقیق و نگارش این کتاب اقدام کرده‌اند، حسب علاقه و با انگیزه‌های شخصیِ خود به آفرینش این اثر دست زده‌اند. از طرف هیچ ناشر یا مجموعه‌ای پشتیبانی نشده‌اند و با همّت شخصی و انگیزه‌ی قوی فردی، بار نسبتاً سنگین آفرینش این اثر را با همکاری و هم‌دلی بر دوش کشیده‌اند؛ لابه‌لای گرفتاری‌ها و کارهای گوناگون‌شان، اوقاتی را اختصاص دادند تا بحمدالله این کار به انجام رسید. البتّه یکی دو بار سیر انجام کار، به‌علّت همین گرفتاری‌های کاری و مشغله‌های مختلف متوقّف شد؛ امّا به‌لطف خدا، به‌محض مساعدشدن شرایط دوباره چرخ‌ها چرخیدند و کار پیش رفت.

روش تألیف اثر حاضر، بدین ترتیب بوده است که مصاحبه‌ها را پس از تنظیم، مجدّداً از نظر راویان خاطرات گذرانده‌ایم و پس از دریافت تأیید ایشان نسبت به حاصل کار، به استفاده از آن محتوا در اثر حاضر اقدام کرده‌ایم تا رعایت امانت و دقّت لازم در نقل مطالب صورت پذیرفته باشد.

در چینش مطالب نیز به‌جای آن که مصاحبه با یک نفر را به تمامی بیاوریم و بعد به دیگری بپردازیم، با عنایت به موضوعِ مورد نظر، از خاطرات و گفته‌های افراد مختلف به تناوب و ناپیوسته استفاده کرده‌ایم. البتّه در پانوشت‌های ارجاعی، گفته‌ایم که هر سخن را از چه فردی نقل کرده‌ایم. در پانوشت‌های ارجاعی خیلی ساده و بدون تکلّف، فقط به آوردن نام و نام خانوادگی راویان اکتفا کرده‌ایم. البتّه کسانی که علاقه‌مند باشند با راویان خاطرات و مطالب آشنایی بیشتری پیدا کنند، می‌توانند در بخش ضمائم، به «آشنایی اجمالی با بعضی راویان این دفتر» سری بزنند.

نحوه‌ی چینشِ مطالب این‌گونه بوده است که درحدّامکان تقدّم و تأخّر زمانیِ وقوع رخدادها را مبنا قرار داده‌ایم و به ترتیب زیر به فصل‌هایی از حیات پربرکت، رنگارنگ و پُرراز و رمزِ سیّدجلال تناوشرحمه الله پرداخته‌ایم:

- تولّد و خانواده؛

- نوجوانی و جوانی؛

- کمال‌یافتگی دنیایی و تبدیل‌شدن سیّدجلال به استادی برجسته در حیطه‌ی دانشگاه، مدیری توانا در عرصه‌ی صنعت و نویسنده‌ای موفّق با آثاری پرفروش (با اندکی تسامح از نظر سلسله‌ی زمانی رخدادها)؛

- تحوّل سیّدجلال و دگرگون‌شدنِ او؛

- برگزاری مجالس اهل‌بیتعلیهم السلام که سیّدجلال پس از تحوّل در منزل خود برگزار می‌کرد و به‌طور مرتّب ادامه داشت (پایان این بخش، به‌علّت تناسب حضور مستمر حاج‌میرزا اسماعیل دولابیرحمه الله در جلسات سیّدجلال به ایشان اختصاص یافته است)؛

- حالات و صفات سیّدجلال؛

- آموزه‌ها و درس‌هایی که سیّدجلال گرفته بود و نثار دوستدارانش می‌کرد؛

- ارتحال سیّدجلال و برخی رخدادهای پس از درگذشت آن بزرگ.

باید توجّه داشت که در چنین چینش‌هایی، پیوند و پیوستگیِ موضوعیِ بعضی مطالب، ایجاب می‌کند که اندکی از سیرِ زمانی فاصله گرفته شود تا آنچه روایت می‌شود بهتر با خواننده ارتباط برقرار کند. به‌هرروی پیشاپیش از بعضی کاستی‌ها که ممکن است در تألیف حاضر، از این منظر رُخ داده باشد، عذر می‌خواهیم.

ذکر این نکته نیز لازم است که تنی‌چند از عزیزان ارجمندی که آشنایی و ارتباطی نزدیک با مرحوم تناوش داشتند و با ایشان گفت‌وگو کردیم، در مورد درج برخی جزئیات زندگی شخصی آن بزرگوار، دارای نظرهای متفاوت و بعضاً غیرقابل‌جمعی بودند. آنچه در کتاب آوردیم و نیاوردیم، طبعاً تأمین‌کننده‌ی همه‌ی دیدگاه‌ها نیست و لذا همین‌جا از عزیزانی که نظرشان، به‌تمامی، اِعمال نشده است، پوزش می‌طلبیم و امیدواریم آنچه انجام شد، رضایت‌خاطر خود آن مرحوم را جلب نماید.